
Probeer je een betaling per iDeal te doen, maar werkt het niet? Komt je betaling via iDeal niet aan, of wordt de transactie niet afgerond? Misschien heb je een iDEAL foutmelding in beeld en weet je niet of je geld nu wel of niet is afgeschreven? Normaal gesproken werkt het systeem van iDEAL probleemloos.
Toch kan het af en toe voorkomen dat er een iDEAL storing is, of het systeem niet werkt. Dat kan meerdere oorzaken hebben. We zetten alle oorzaken van iDEAL storingen voor je op een rij. Ook leer je wat je moet doen als jouw iDEAL betaling niet succesvol afgerond is.
Inhoudsopgave
Is er een iDEAL storing?
Allereerst is het goed om te kijken of het probleem veroorzaakt wordt door een iDEAL storing. Gelukkig komt dat niet vaak voor, maar toch is het iets om even te controleren. Wanneer er een iDEAL storing is, weet je dat het probleem niet bij de webshop zit.
iDEAL is een dienst voor betalingen die alle banken ondersteunen. Het kan dus zo zijn dat iDEAL via ING of Rabobank wel werkt, maar bij de ASN of ABN-AMRO niet. Kijk dus goed of er mogelijk een landelijke iDEAL storing is, of dat de storing alleen bij een bepaalde bank spelen.
Is er een iDEAL storing? Check via de link de actuele status van het netwerk.
Actuele iDEAL storingen
Tip: wil je weten of er op dit moment een iDEAL storing is? Ga naar beschikbaarheid.ideal.nl, daar zie je direct of de dienst bij een specifieke bank niet beschikbaar is.
Er kan sprake zijn van een storing, maar ook van gepland onderhoud. Onderhoud wordt wel altijd zoveel mogelijk buiten kantooruren en in de nacht uitgevoerd.
Tip: is er geen storing en lukt het betalen via iDEAL niet? Neem dan altijd even contact op met de partij of webshop waar je wilt betalen. Een andere betaalwijze selecteren kan natuurlijk ook.
iDEAL geld terugvragen, kan dat?
Een van de meestgestelde vragen is of je een iDEAL-betaling terugdraaien kan. Helaas kan dat niet. Geld terug vragen dat je via iDEAL hebt overgemaakt is namelijk direct van je bankrekening afgeboekt. Eigenlijk net alsof je iemand contant geld geeft en die persoon vervolgens weg is. Je krijgt je geld via iDEAL dus niet terug.
Heb je al via iDEAL betaald en wil je toch je geld terug? Dan doe je dat niet door iDEAL geld terug te boeken. Neem voor een terugstorting contact op met de webshop of persoon waar je via iDEAL hebt betaald en annuleer je bestelling of aankoop. Geld terug via iDEAL moet dus altijd via contact met de partij aan wie je de betaling hebt gedaan. Geld terugvorderen is niet mogelijk.
Tip: als je een bepaalde webshop niet vertrouwt, gebruik dan Afterpay. Dan betaal je pas zodra je jouw spullen of diensten hebt ontvangen.
Website is offline gegaan tijdens het betalen via iDEAL
Wanneer je een iDEAL betaling begint op een website, komt het soms voor dat een website tijdens dat proces offline gaat. Dat kan bijvoorbeeld door een overbelaste server, een technisch probleem of onderhoud. Ben je net bezig met het betalen van je winkelmandje? Dan is de kans groot dat betalen via iDEAL niet werkt. iDEAL moet namelijk een bericht terug kunnen geven aan de website.
iDEAL betaling niet aangekomen, wel afgeschreven
Dit is een van de meest vervelende problemen via iDEAL. Het geld is van je bankrekening afgeschreven, maar de webshop geeft aan dat je betaling niet ontvangen is. Dat iDEAL niet werkt komt dan erg slecht uit. Wacht eerst nog heel even om te kijken of het geld alsnog aankomt bij de webshop. Gebeurt dat niet? Neem dan contact op met het bedrijf waar je aan betaald hebt. Je hebt dan je rekeningoverzicht nodig met de volgende gegevens:
- iDEAL-transactienummer op je uw rekeningoverzicht (16 cijfers).
- Het bedrag van de iDEAL transactie
- De datum van betaling
- Het tijdstip van betaling
Vraag het bedrijf om met deze gegevens contact op te nemen met de partij die hun iDEAL transacties regelt. Dat zijn bijvoorbeeld Buckaroo, Mollie, Multisafepay, Pay.nl, Sisow of het
Online Betaalplatform. De meeste partijen bieden de mogelijkheid om een klacht in te dienen of een support ticket aan te maken.
Werkt het bedrijf of de iDEAL provider niet mee? Neem dan contact op met je bank. Zij moeten je altijd verder helpen uit te zoeken waarom iDEAL niet werkte. Heb je een probleem met iDEAL? Dan is je eigen bank meestal je aanspreekpunt als het geld niet bij de webshop of andere partij is aangekomen.
Hier vind je de telefoonnummers van verschillende grote Nederlandse banken om een iDEAL probleem te melden:
- iDEAL problemen ABN AMRO: 0900 – 0024
- ASN Bank iDEAL problemen : 0800 – 0380
- Bunq: niet bellen, gebruik de Bunq app.
- iDEAL problemen ING: 020 – 22 888 88
- Knab iDEAL problemen : 020 – 303 1600
- iDEAL problemen Rabobank: 0900 – 0905
- iDEAL probleem SNS Bank: 030 – 633 3000
- Triodos Bank: 030 – 693 65 11
Zo werkt iDEAL
iDEAL is een initiatief van Currence, het bedrijf dat ook pinbetalingen regelt. iDEAL werkt bij alle 8 grote banken en hun dochters in Nederland. Het werkt zo: jij maakt vanuit een website contact met een iDEAL provider zoals Mollie of Pay.nl. Ook wordt niet zichtbaar voor jou de domeinnaam doorgegeven waarop je straks het antwoord moet krijgen of de betaling gelukt is. Vervolgens geef je jouw betaalgegevens door via de app van je bank of internetbankieren.
Jouw bank neemt daarna direct automatisch contact op met de betalingsprovider zoals Mollie of Pay.nl en geeft door of de iDEAL betaling gelukt is. Is de iDEAL betaling niet gelukt? Dan krijg je dat in beeld te zien met een foutmelding. Als de betaling wel gelukt is, dan neemt de betalingsprovider weer contact op met de website via de domeinnaam die in het begin was doorgegeven.