
Werkt DigiD niet of heb je problemen met inloggen bij DigiD? Een foutmelding? Erg vervelend, want waarschijnlijk wil je iets belangrijks regelen. Bij de belastingdienst is, je ziekenhuis of je pensioen inzien.
Normaal gesproken zorgt je DigiD ervoor dat je via een code op je smartphone bewijst dat echt jij het bent die op een overheidssite probeert in te loggen. Als inloggen met DigiD het niet doet, dan zorgt dat voor ongemak. We geven je daarom graag tips om uit te zoeken wat het probleem zou kunnen zijn.
Inhoudsopgave
- Mogelijke oorzaken waarom DigiD niet werkt
- Oorzaak #1: Je gebruikt een verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord bij DigiD
- Oorzaak #2: Wachtwoord DigiD vergeten
- Oorzaak #3 Je DigiD is geblokkeerd
- Oorzaak #4 Je hebt je DigiD nog niet geactiveerd
- Oorzaak #5 Je DigiD is verlopen
- Oorzaak #6: DigiD app werkt niet
- Oorzaak #7: Sessie verlopen door 15 minuten geen activiteit
- Oorzaak #8: Je browser accepteert geen cookies
- Oorzaak #9: Browser in privé, incognito- of geheimmodus
- Oorzaak #10: Tijdsinstelling ongelijk op 2 apparaten
- Oorzaak #11 Je IP-adres is tijdens het inloggen veranderd
- Oorzaak #12 : Storing bij DigiD?
- DigiD foutmeldingen bij inloggen
- DigiD foutmelding Timeout met een rood kruis (storing DigiD app: Timeout)
- DigiD foutmelding “Voor uw DigiD is geen brief aangevraagd”
- DigiD foutmelding “Brief met activeringscode nog niet ontvangen”
- DigiD foutmelding “Verkeerde gebruikersnaam“
- DigiD foutmelding “Nieuwe DigiD aangevraagd“
- DigiD foutmelding “Sms-controle aangevraagd“
- DigiD foutmelding “Activeringstermijn verlopen“
- Is DigiD veilig?
Mogelijke oorzaken waarom DigiD niet werkt
Als inloggen met DigiD het niet doet, dan zorgt dat voor een lastige situatie. We geven je daarom graag tips om uit te zoeken wat het probleem zou kunnen zijn. Alle veelvoorkomende oorzaken en antwoorden op de vraag ‘mijn DigiD doet het niet’.
Oorzaak #1: Je gebruikt een verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord bij DigiD
Controleer of je misschien de verkeerde inloggegevens gebruikt. Kijk of je jouw gebruikersnaam goed ingevuld hebt en of je wachtwoord klopt. Ben je jouw DigiD-gebruikersnaam vergeten? Dan moet je opnieuw een DigiD aanvragen. De overheid stuurt namelijk geen vergeten gebruikersnaam op. Dat voorkomt fraude en misbruik. Een nieuw DigiD vraag je aan op digid.nl
Als je al een tijd niet bij DigiD hebt ingelogd, dan moet je soms verplicht een nieuw wachtwoord aanmaken. Dat zorgt ervoor dat alles veilig blijft.
Oorzaak #2: Wachtwoord DigiD vergeten
Ben je jouw DigiD wachtwoord vergeten? Als je jouw DigiD nog niet eerder hebt geactiveerd, vraag dan een nieuw DigiD aan. Als je jouw DigiD al eerder hebt geactiveerd, dan kan je op twee manieren aan een nieuw DigiD wachtwoord komen:
- Via een controle per sms en e-mail
- Via een controle per brief
Wachtwoord DigiD opnieuw instellen? Ga dan naar digid.nl/herstellen/persoonsgegevens. Houd je BSN en DigiD gebruikersnaam bij de hand.
Oorzaak #3 Je DigiD is geblokkeerd
Als inloggen bij DigiD niet lukt, dan kan het zijn dat jouw account tijdelijk geblokkeerd is. Dat kan komen doordat jij of iemand te vaak heeft geprobeerd in te loggen met een verkeerd wachtwoord, of er mogelijk een andere ongebruikelijke actie is geweest. DigiD blokkeert dan automatisch voor 15 minuten. Probeer het daarom na een kwartier nog eens. Grote kans dat inloggen op DigiD dan wel weer werkt. Soms moet je een nieuw wachtwoord kiezen.
Oorzaak #4 Je hebt je DigiD nog niet geactiveerd
Ga je DigiD voor het eerst gebruiken? Je moet jouw DigiD altijd eerst activeren voordat je ergens inlogt. Activeren van je nieuwe account kan via digid.nl. Volg de instructies die je per brief hebt ontvangen en houd je telefoon bij de hand.
Oorzaak #5 Je DigiD is verlopen
Heb je jouw DigiD al een tijd niet gebruikt? Dan kan het zijn dat je account verlopen is. Dat gebeurt automatisch als je drie jaar lang niet hebt ingelogd. De enige oplossing is het aanvragen van een nieuwe DigiD.
Oorzaak #6: DigiD app werkt niet
Soms werkt de DigiD-app op je telefoon niet. De oorzaak is meestal de browser die je op je smartphone gebruikt. Stel op je telefoon in dat je geen gebruik wilt maken van de standaard internet app, maar dat je wilt inloggen met de DigiD app. Gebruik de browser van Firefox, Chrome of Edge. Als inloggen via de DigiD app nog steeds niet werkt, log dan in met je gebruikersnaam en wachtwoord met sms-controle. Op die manier omzeil je het gebruik van de DigiD-app.
Oorzaak #7: Sessie verlopen door 15 minuten geen activiteit
Wanneer je ergens met DigiD inlogt, start op de achtergrond een stopwatch. Als je langer dan 15 minuten niets hebt gedaan, dan krijg je de melding ‘Uw sessie is verlopen’. De enige oplossing is opnieuw inloggen. Als dit je probleem niet oplost, probeer het dan nog eens in een andere browser op je computer of smartphone.
De melding verschijnt trouwens ook wanneer je in meerdere vensters en organisaties tegelijkertijd bent ingelogd met DigiD. Sluit dan alle openstaande pagina’s af en log opnieuw in.
Om met DigiD in te loggen, moet je browser cookies accepteren. Dit controleer en wijzig je eenvoudig bij de instellingen van je internetbrowser. Het is goed om te weten dat de cookies van DigiD nooit persoons- of inloggegevens opslaan.
Accepteert je browser cookies, maar werkt DigiD niet? Dan kan het ook zijn dat je browser verouderde cookies vasthoudt. Verwijder alle geschiedenis en cookies en start je browser opnieuw op. Als dat niet goed werkt, probeer het dan nog eens in een andere browser.
Oorzaak #9: Browser in privé, incognito- of geheimmodus
Probeer je DigiD te gebruiken in een privé venster of incognito tabblad? Ook dan kun je niet inloggen bij DigiD. Oplossing: gebruik een standaard browser en log opnieuw in.
Oorzaak #10: Tijdsinstelling ongelijk op 2 apparaten
Als je twee apparaten gebruikt om in te loggen bij DigiD, dan moet de tijdsinstelling op beide apparaten hetzelfde zijn. Anders kan de melding ‘Uw sessie is verlopen’ in beeld verschijnen als je de QR-code scant.
Oorzaak #11 Je IP-adres is tijdens het inloggen veranderd
Soms verandert het IP-adres van telefoons of computers. Als dat gebeurt op het moment waarop je inlogt bij DigiD, dan lukt het inloggen niet. Probeer het opnieuw, of maak gebruik van het mobiele netwerk van je telefoon.
Oorzaak #12 : Storing bij DigiD?
Het is onwaarschijnlijk, maar net zoals een stroomstoring af en toe gebeurt is een storing bij DigiD zelf ook mogelijk. Kijk op de site van de DigiD beheerder Logius of er een storing is waardoor DigiD tijdelijk niet werkt. Ook kan er sprake zijn van gepland onderhoud.
DigiD foutmeldingen bij inloggen
Heb je overal op gelet, maar krijg je een foutmelding? Dit zijn de meest voorkomende foutmeldingen bij DigiD en de oplossingen:
DigiD foutmelding Timeout met een rood kruis (storing DigiD app: Timeout)
Krijg je bij het inloggen bij DigiD een rood kruis te zien? Vaak in combinatie met de melding ‘Timeout’? De DigiD Timeout melding is erg vervelend, maar gelukkig is er een snelle en effectieve oplossing waarmee je in ieder geval de DigiD Timeout oplost en je gewoon kunt inloggen.
Wat je moet doen klinkt misschien gek, maar het werkt wel: stel de taal van de DigiD-app in op Engels.
DigiD timeout oplossing:
- Open de DigiD app.
- Ga naar het menu met de drie zwarte streepjes linksbovenin.
- Ga naar Instellingen (tandwieltje).
- De eerste optie is het vlaggetje met taal.
- Kies voor ‘Engels‘.
- Er verschijnt een oranje vinkje bij de taal.
- Klik op het kruisje rechtsboven.
- Klik op de oranje knop ‘Start‘.
- Probeer opnieuw in te loggen met DigiD.
Gewoon even de taal van DigiD veranderen naar Engels dus en alles werkt weer. Als de storing is opgelost zet je de DigiD app weer naar Nederlands.
Veel mensen proberen een DigiD app update, iOS update of herinstallatie van de DigID app te doen, maar dat helpt helaas niet tegen de DigiD Timeout foutmelding.
DigiD foutmelding “Voor uw DigiD is geen brief aangevraagd”
Krijg je de foutmelding ‘Voor uw DigiD is geen brief aangevraagd’? Deze foutmelding komt voor als je een aanvraag hebt gedaan voor sms-controle of een nieuwe DigiD.
DigiD foutmelding “Brief met activeringscode nog niet ontvangen”
Deze melding verschijnt als je probeert bij DigiD in te loggen, voordat de brief met activeringscode is aangekomen. De brief heb je nodig om DigiD te activeren. Ook als je drie keer of vaker een verkeerde of verouderde activeringscode invult, werkt het inloggen niet meer. Vraag een nieuwe DigiD aan.
DigiD foutmelding “Verkeerde gebruikersnaam“
Controleer of je per ongeluk een oude gebruikersnaam gebruikt.
DigiD foutmelding “Nieuwe DigiD aangevraagd“
Als je deze foutmelding krijgt, dan komt dat meestal doordat je een oude gebruikersnaam gebruikt. Log in met de gebruikersnaam die je als laatste hebt gebruikt bij de aanvraag van je DigiD. Lukt het daarna nog steeds niet? Vraag dan een nieuwe DigiD aan.
DigiD foutmelding “Sms-controle aangevraagd“
Ook deze foutmelding wordt meestal veroorzaakt door het invullen van een verkeerde gebruikersnaam. Oplossing: inloggen met je nieuwe gebruikersnaam. Wanneer het daarna nog steeds niet werkt, vraag dan een nieuwe sms-controle aan.
DigiD foutmelding “Activeringstermijn verlopen“
Zodra je de brief met daarin de DigiD activeringscode hebt ontvangen, heb je 21 dagen de tijd om DigiD te activeren. Na deze periode is je activatiecode niet meer te gebruiken. De enige oplossing is het aanvragen van een nieuwe DigiD.
Is DigiD veilig?
Als je een moeilijk wachtwoord kiest, met verschillende tekens, cijfers, letters en zowel kleine als hoofdletters, dan is de wachtwoord bij DigiD veilig. Vermijd het gebruik van persoonlijke gegevens, zoals je geboortedatum, de naam van je kat of hond en andere zaken. Geef je DigiD gegevens nooit aan iemand anders. Ook niet als iemand van een bepaalde organisatie daarom vraagt via de telefoon. Controleer ook altijd of de site waarop je met DigiD inlogt veilig is. Dat zie je door te kijken of er https:// voor het webadres staat.
Ook kun je klikken op het slotje bij het webadres. Daar zie je de gegevens van het SSL-certificaat. Dat moet op naam staan van de organisatie waarbij je wilt inloggen. Zorg ook altijd voor een veilige computer, door een goede virusscanner te gebruiken en altijd de nieuwste updates door te voeren.
Is mijn DigiD gehackt of maakt iemand anders misbruik van mijn DigiD?
Denk je dat iemand anders jouw persoonlijke DigiD gegevens gebruikt of je account gehackt is? Meld dit direct bij de helpdesk van DigiD via internet. Ga daarvoor naar www.digid.nl/contact. Vraag voor de zekerheid ook altijd een nieuwe DigiD aan en gebruik een andere gebruikersnaam en wachtwoord.