
Je vraagt je misschien af: is er een NL Ziet storing? Of zit het probleem in je eigen netwerk? Laden programma’s in NLZiet niet? Loopt het vast of krijg je de beruchte foutcode 1001?
In dit artikel leggen we je in 6 tips uit hoe je de meest voorkomende problemen met NLZiet eenvoudig oplost.
Inhoudsopgave
Is er een NLZiet storing? Probeer deze oplossingen
NLziet is een populaire app waarmee je bijna alle programma’s van de publieke omroep en de commerciële televisiezenders terugkijkt. Ideaal natuurlijk, maar dan moet NLZiet het wel doen. Ervaar je op dit moment problemen met NLZiet? Probeer dan eerst de onderstaande oplossingen.
Tip 1: Inloggen NLZiet
Controleer bij het starten van de app NLZiet of je met de juiste gegevens bent ingelogd. Soms start de app, maar is er geen actieve gebruiker. Log uit en opnieuw in. Soms heb je daarvoor een koppelcode nodig.

Tip 2: Sluit de NLZiet app op je telefoon of smart tv
Het helpt vaak om de NLZiet app te herstarten. Misschien is de app vastgelopen of is je device (telefoon, tablet of smart tv) druk met andere taken. Werkt NLZiet nog steeds niet? Verwijder dan de NLZiet app en installeer hem opnieuw via de store van jouw device.
Op Android-telefoons:
- Ga naar ‘Instellingen‘
- Kies ‘Apps‘
- Klik in de lijst op de app ‘NLZIET‘
- Klik op ‘Gedwongen stoppen‘
Tip 3: Start je hele televisie of smartphone opnieuw op
Helpt het geforceerd sluiten van de NLZiet app en weer starten niet? Probeer dan om je hele telefoon of televisie opnieuw te starten. Echt helemaal uit en weer aan.
Tip 4: Controleer je wifi-netwerk
Als NLZiet niet werkt, dan heb je misschien geen actieve data- of internetverbinding. Of is er iemand in huis stevig aan het downloaden? Dan is de beschikbare data voor NLZiet te klein om soepel of überhaupt beeld af te spelen.
Controleer dus eerst of je verbinding hebt en daarna of er in huis geen andere zware gebruikers zijn die alles ophouden. Krijg je geen verbinding? Probeer dan eens je router te resetten.
Als het beeld bij NLZiet wazig of korrelig is, dan is er waarschijnlijk te weinig bandbreedte (data) beschikbaar. De resolutie wordt dan automatisch lager ingesteld.
Tip 5: Controleer de NLZiet app op updates
Het is belangrijk dat je de NLZiet app regelmatig controleert of er nieuwe updates beschikbaar zijn. Check dat in de App Store of Google Play Store. Gebruik je een smart tv? Check dan bij de instellingen of er een update klaarstaat. Door altijd de laatste versie van NLZiet geïnstalleerd te hebben, voorkom je dat een verouderde versie van het programma misschien niet meer werkt.
Download de laatste versie:
NLZiet voor Android
NLZiet voor iOS
Tip 6: Probeer je NLZiet in het buitenland te kijken?
NLZiet werkt vanaf het voorjaar van 2018 al in de hele Europese Unie. Alleen wanneer je buiten de EU bent, werkt NLZiet niet.
En nog iets: wanneer je NLZiet in het buitenland wilt kijken, dan moet je hoofdverblijf wel in Nederland zijn. NLZiet controleert dat door je bankrekeningnummer te checken.
NLZiet werkt niet met de Chromecast
Veel mensen gebruiken NLZiet op hun televisie in combinatie met de Chromecast van Google. Je opent de NLZiet app op je telefoon en cast je favoriete programma via het ‘Cast’-icoon in de app. Zie je het Cast-icoon niet in de app? Dan ben je waarschijnlijk niet met je wifi-netwerk verbonden.
Controleer de verbinding en probeer het opnieuw. Ook het herstarten van de app wil nog weleens helpen. Als je wel een goede wifi-verbinding hebt, probeer dan om wifi op je telefoon uit en weer aan te zetten. Ook dat lost de NLZiet problemen vaak op.

Zowel je tv als je smartphone moeten trouwens ook met hetzelfde wifi-netwerk zijn verbonden. Dat check je eenvoudig door het Chromecast-scherm op je tv te vergelijken met het netwerk op je telefoon. Een derde optie is het resetten van je Chromecast zelf. Haal hem uit de HDMI-poort van je televisie, wacht even en steek hem er dan weer in. Grote kans dat NLZiet via je Chromecast dan weer prima werkt!
Is er een NLZiet storing?
Heb je alles geprobeerd en werkt NLZiet nog steeds niet? Misschien is er een lokale of landelijke NLZiet storing. Vanwege de explosieve groei van de app is dit namelijk helaas nogal eens het geval geweest.
Inmiddels zijn namelijk meer dan 35 zenders live te bekijken en kijk je afleveringen van alle programma’s tot een jaar of langer terug. Ook is de beeldkwaliteit omhoog gegaan, waardoor meer data moet worden verzonden.
Actuele storingen NLZiet
Is er een NLZiet storing? Controleer alle actuele NLZiet storingen.
Ook meldt NLZiet het via social media en andere kanalen als er een storing is. Zo word je op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Is er momenteel geen storing bij NLZiet, maar heb je toch problemen? Kijk dan op de help-pagina van NLZiet voor nog meer tips om de app weer werkend te krijgen.
NLZiet ervaringen en review
Persoonlijk ervaren we weinig problemen met NLZiet. De kwaliteit is voldoende en het aanbod programma’s groot. Je kunt je gewone tv-abonnement dus wel opzeggen. Het is echt een aanwinst als je graag naar de Nederlandse televisie kijkt. Sinds live televisie in de app is toegevoegd, vormt de app een volledig alternatief voor een tv-abonnement.
Binnen NLZiet vind je een groot aanbod van NPO1, NPO2, NPO3, RTL4, RTL5, SBS6 en nog veel meer zenders. NLZiet is compatible met je browser, werkt op tablets en smartphones en als app te installeren op Samsung, Philips, Panasonic, Sony en LG smart tv’s. Ook de PlayStation 4 en Android TV worden ondersteund. Vooral de Chromecast-ondersteuning maakt het een zeer flexibele app.