iDEAL is een dienst voor betalingen die alle banken ondersteunen. Het kan dus zo zijn dat iDEAL via ING of Rabobank wel werkt, maar bij de ASN of ABN-AMRO niet. Kijk dus goed of er mogelijk een landelijke iDEAL storing is, of dat de storing alleen bij een bepaalde bank spelen.
Is er een iDEAL storing? Check via de link de actuele status van het netwerk.
Er kan sprake zijn van een storing, maar ook van gepland onderhoud. Onderhoud wordt wel altijd zoveel mogelijk buiten kantooruren en in de nacht uitgevoerd.
Tip: is er geen storing en lukt het betalen via iDEAL niet? Neem dan altijd even contact op met de partij of webshop waar je wilt betalen. Een andere betaalwijze selecteren kan natuurlijk ook.
Heb je al via iDEAL betaald en wil je toch je geld terug? Dan doe je dat niet door iDEAL geld terug te boeken. Neem voor een terugstorting contact op met de webshop of persoon waar je via iDEAL hebt betaald en annuleer je bestelling of aankoop. Geld terug via iDEAL moet dus altijd via contact met de partij aan wie je de betaling hebt gedaan. Geld terugvorderen is niet mogelijk.
Tip: als je een bepaalde webshop niet vertrouwt, gebruik dan Afterpay. Dan betaal je pas zodra je jouw spullen of diensten hebt ontvangen.
Ben je net bezig met het betalen van je winkelmandje? Dan is de kans groot dat betalen via iDEAL niet werkt. iDEAL moet namelijk een bericht terug kunnen geven aan de website.
Vraag het bedrijf om met deze gegevens contact op te nemen met de partij die hun iDEAL transacties regelt. Dat zijn bijvoorbeeld Buckaroo, Mollie, Multisafepay, Pay.nl, Sisow of het Online Betaalplatform. De meeste partijen bieden de mogelijkheid om een klacht in te dienen of een support ticket aan te maken.
Werkt het bedrijf of de iDEAL provider niet mee? Neem dan contact op met je bank. Zij moeten je altijd verder helpen uit te zoeken waarom iDEAL niet werkte. Heb je een probleem met iDEAL? Dan is je eigen bank meestal je aanspreekpunt als het geld niet bij de webshop of andere partij is aangekomen.
Hier vind je de telefoonnummers van verschillende grote Nederlandse banken om een iDEAL probleem te melden:
Ook wordt niet zichtbaar voor jou de domeinnaam doorgegeven waarop je straks het antwoord moet krijgen of de betaling gelukt is. Vervolgens geef je jouw betaalgegevens door via de app van je bank of internetbankieren.
Jouw bank neemt daarna direct automatisch contact op met de betalingsprovider zoals Mollie of Pay.nl en geeft door of de iDEAL betaling gelukt is. Is de iDEAL betaling niet gelukt? Dan krijg je dat in beeld te zien met een foutmelding. Als de betaling wel gelukt is, dan neemt de betalingsprovider weer contact op met de website via de domeinnaam die in het begin was doorgegeven.