Gelukkig kan dat. Het gebeurt vaker dan je denkt dat mensen een fout maken, vergeten een bijlage toe te voegen of in haast of emotie dingen typen waarvan ze direct spijt hebben. Een verzonden mail in Outlook terughalen kan gelukkig.
Ook voor Gmail is het trouwens mogelijk. Volg het stappenplan en je mail is onder een aantal voorwaarden nog terug te halen, zonder dat de ontvanger jouw mail kan lezen.
Dat is alles! Wel is het goed om te weten dat het intrekken van een mail in Outlook alleen werkt als de geadresseerde ook Outlook gebruikt en je mail nog niet door de ontvanger is geopend.
Ook goed om te weten: wanneer het intrekken of terughalen van mail in Outlook wel lukt, dan ziet de ontvanger staan ‘Dit bericht is ingetrokken’. Mogelijk heb je nog wel iets uit te leggen, maar de inhoud van de mail ziet de ontvanger in ieder geval niet.
Ook in Gmail kun je verzonden mail intrekken of terughalen. Binnen Gmail heet die optie 'Verzenden ongedaan maken'. Het intrekken van een mail via Gmail moet je standaard wel binnen slechts 5 seconden na het versturen activeren. Best een korte periode dus. Je kunt die periode wel verlengen tot maximaal 30 seconden ‘annuleringsperiode’
Bij elke mail die je via Gmail verstuurt krijg je de optie om binnen 5 seconden te annuleren en je mail terug te halen. Let maar eens op. Direct nadat je op ‘Send’ hebt geklikt, verschijnt links onder in beeld een pop-up in het zwart. Daarop kun je op ‘Ongedaan maken’ klikken. Doe je dat niet? Dan is de mail verzonden.
En klaar! De volgende keer als je spijt krijgt van een verzonden mail in Gmail, een bijlage vergeten bent of een domme fout hebt gemaakt, kun je jouw verzonden mail in Gmail snel intrekken. De verzending van je mail wordt dan direct ongedaan gemaakt.
Tip: als je in Gmail niet binnen 30 seconden je verzonden mail intrekt, dan is je bericht definitief verzonden. In Outlook heb je de tijd totdat de ontvanger zijn mail nog niet gelezen heeft.
Probeer in ieder geval niet impulsief te reageren. Bedenk wat de gevolgen van jouw mail kunnen zijn. Heb je slechts een stomme typefout gemaakt of ben je een attachment vergeten? Stuur er dan gewoon een mailtje achteraan.
Heb je iemand beledigd of is er per ongeluk een roddel verstuurd die de ander niet had mogen zien? Gaat het om gevoelige informatie waarvan je niet wilt dat de ontvanger die onder ogen krijgt? Helaas is de mail verzonden en niet meer in te trekken, of al door de ontvanger gelezen.
Blijf altijd eerlijk en loop even naar de ontvanger toe en leg de situatie uit. Als deze niet in de buurt is, bel er dan even achteraan. Grote kans dat je verontschuldiging of uitleg dan beter overkomt. Bied ook zeker je excuses aan als dat nodig is. Wedden dat jij je er drukker om maakt dan degene aan wie je de mail verstuurde?